måndag 14 juni 2010

Utvärdering av klassbloggar

Sedan i januari har jag haft klassbloggar till min etta och tvåa. I klassbloggen summerar jag lektioner för de som inte varit där, lägger upp dokument vi arbetar med, samt läxor och annat att komma ihåg. Min avsikt med detta var att eleverna skulle ha tillgång till information via bloggen, och att de därmed inte skulle fråga mig hela tiden. Minnet räcker helt enkelt inte till att minnas det förgångna i undervisningssammanhang utan endast full tilt framåt gäller. Därför är det glädjande att utvärderingen visar att eleverna haft stor nytta av bloggen!

(Tillägg den 17/8-10: jag rensar nu bland mina gamla bloggar och det man kan märka är att jag rensar bort gamla inlägg, samt att en del länkar dödas. Ettornas blogg kommer dock att leva kvar och fyllas på eftersom jag har eleverna nu i tvåan igen. Den kan ni alltså fortfarande titta på för att få en uppfattning om vad en klassblogg kan användas till.)


Efter ett tag märkte jag dock att eleverna fortfarande frågade mig om läxor och annat och att de glömde att bloggen existerade. Detta löste jag genom att lägga till prenumeration via email (jag har använt Googles tjänst Feedburner) vilket jag i princip tvingade eleverna att anmäla sig till. Då fick de ett meddelande varje gång jag publicerade något nytt på bloggen. Detta fungerade bra och fick avsedd effekt. De eleverna som svarat 'nej' på frågan nedan har troligen redan tidigare haft koll på bloggen. För de andra blev påminnelserna den sista, men välbehövliga puffen!

Utvärderingarna visar att eleverna är positiva till bloggen och vill ha kvar dem. Detta känns positivt eftersom skolan redan har en webbplattform - Pednet (FC) - som eleverna har till alla sina andra ämnen. Min farhåga var att eleverna skulle vilja överge bloggen till förmån för Pednet så att de bara skulle ha ett ställe de behövde kolla av. Så blev nu icke fallet vilket är glädjande. Dessutom gör detta att jag kanske kan locka över ett par av mina kollegor i arbetslaget till bloggen, vilket skulle underlätta ytterligare för eleverna.


Personligen tycker jag att bloggen är ett effektivt informationsmedium. Nästa år ska jag vara mentor till en etta och då kommer inte bara mina ämnen utan även mentorsärenden att rymmas på bloggen. Summan av tid att lägga på att informera elever om saker är nog konstant om man jämför bloggen med den traditionella metoden, men jag slipper bli så splittrad när jag använder bloggen. När informationen väl finns upplagd kan jag släppa det och hänvisa eleven dit.

När eleverna kunde kommentera fritt vad som kunde bli bättre sa majoriteten att de inte kom på något och att den redan var helt perfekt, ett fåtal nämnde dock att sorteringen kunde bli tydligare och det håller jag med om. Att använda taggar och att ha aktuella dokument i länkform i sidkolumnen så att man slipper leta efter dem är därför att rekommendera.

3 kommentarer:

  1. Mycket intressant läsning! Tack! Jag ska börja som klasslärare i en fyra till hösten och det här med e-postprenumeration var en god idé, den tar jag med mig :)

    SvaraRadera
  2. Roligt! Hoppas det går bra och att eleverna känner sig aldrig så upplysta!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...