onsdag 29 september 2010

Fungerar Lumosity?

Vad är Lumosity.com?

Lumosity.com är en hemsida som erbjuder hjärnträningsspel för olika kognitiva färdigheter såsom minne, flexibilitet, uppmärksamhet, problemlösning och snabbhet. Jag upplevde att eleverna ofta var okoncentrerade och inte kom ihåg saker, och ville därför se om regelbundet användande av Lumositys spel skulle kunna göra skillnad. Eleverna var positiva till att testa och därför satte vi igång med det nu i höst.

Upplägg

Det tog ett par gånger innan spelandet löpte helt friktionsfritt men nu går det nästa av sig själv. Jag träffar eleverna två gånger i veckan, 70 alternativt 80 minuter åt gången. Varje lektion inleds med en kvart på Lumosity.com där eleverna jobbar med de tre av de avgiftsfria spelen: Familiar Faces, Memory Garden och Lost in Migration. Dessa tre spel tränar minne och uppmärksamhet specifikt. Dessa tre spel måste alltid göras. Får de tid över kan de göra något av de andra spelen.

Resultat

Eftersom jag, naturligtvis, inte bokför elevernas mentala utveckling via Lumosity (har man betalkonto skulle dock varje elev kunna göra det själv) är det svårt att säga vad användandet gör för skillnad för individen. Generellt sätt måste jag däremot säga att det här projektet inneburit att varje lektion inleds med en skön stund av tystnad och koncentration. Alla eleverna sitter med lurar, alla befinner sig på Lumosity, alla spelar de spel de ska, och över lag måste jag nog säga att arbetsron har blivit något bättre i klassrummet även när vi har lämnat Lumosity bakom oss och gått över till annat arbete. I det långa loppet hoppas jag naturligtvis att skillnaden blir mer markant. Hittills upplever jag experimentet som positivt.

5 kommentarer:

  1. Kul idé! Jag tipsade mina elever om spelet för någon månad sedan och ställde samtidigt frågan om de testat och vad de i så fall tyckte. Så här svarade de:
    http://cwastes.skolbloggen.se/2010/08/14/hjarngympa/

    Flera av dem tyckte det var riktigt kul och stimulerande och jag har hört att några av dem nu till och med har skaffat sig betaltjänsten ...

    Så nog kan det vara en bra idé att under en period utnyttja spelen även i klassrummet.

    SvaraRadera
  2. Hur gick det i långa loppet? Fick dom någon högre koncentraion och bättre minne?

    SvaraRadera
  3. Ja, som jag skriver (sista stycket) kan jag se vissa resultat, men jag tänker mig att det blir en utvärdering innan jul. Då har det ju gått lite längre tid och då kanske eleverna själv har något att säga också.

    SvaraRadera
  4. Intressant, hur gick det? Håller ni fortfarande på?

    SvaraRadera
  5. Intressant, hur gick det? Håller ni fortfarande på?

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...