torsdag 25 mars 2010

Bloggverktyg för undervisningen

Jag tappade kontrollen över det här inlägget och det blev absurt långt. Därför inleder jag med en kortversion. Finns där något du vill veta mer om går du vidare till "långversionen"!

Kortversion

Inlägget handlar om vilket bloggverktyg som bäst passar i undervisningssammanhang, och jag jämför de två vanligaste: Blogger och Wordpress och avslutar med ett tips och par andra förslag.

blogger_logo Blogger är definitivt lättare att använda, vilket till gör den till den slutliga vinnaren. Den är också mer flexibel och man kan, beroende på hur mycket tid man vill lägga ner, anpassa den hur mycket som helst. Däremot är en nackdel att det finns lite färre inbyggda val än i Wordpress – man måste alltså använda en tredje part för vissa saker, t.ex. statistik.

wordpress-logo Wordpress har som sagt en del inbyggda trevliga funktioner: statistik och inläggsprenumeration via email bland annat, men gränssnittet är klöddigare, vilket kan bli jobbigt om du ska hjälpa 25 elever till rätta med verktyget innan de kan börja njuta bloggandets pedagogiska förtjänster. Verktyget är också mindre anpassningsbart om det inte erbjuder vad du vill ha.

Grundtips:1.  tänk efter innan vilka funktioner du behöver 2. Om du har lite framförhållning: starta en testblogg och prova att använda verktyget innan du sätter igång med eleverna.

Långversion

För att klargöra min egen partiskhet är det viktigt att säga att jag bloggat hos Blogger sedan mars, 2007 och endast testat Wordpress under föregående höst i ett par olika sammahang. Min erfarenhet av Blogger är alltså klart störst, men det finns samtidigt flera anledningar till att jag återvände till att uteslutande använda Blogger efter att ha testat Wordpress.

Det finns ett par saker som är viktiga när man ska involvera eleverna i bloggande. Dels är den en fördel om man kan slippa reklam, och dels vill man ha möjligheter att kontrollera vem som kan läsa och kommentera bloggen. Både Blogger och Wordpress är reklamfria ( I Blogger kan du lägga till reklam om du vill, i Wordpress kan du inte lägga till det alls). Du kan också hos båda stänga din blogg för allmänheten och bjuda in eventuella läsare (hos B. upp till 100, och hos W. upp till 35). Om eleverna ska vara med och skriva i bloggen bjuder du in dem som författare.

Blogger är helt klart den plattform som är mest användarvänlig. En av anledningarna att jag slutade använda Wordpress vara att jag tyckte allt tog längre tid. Det var fler klick för att nå önskat resultat på Wordpress än på Blogger helt enkelt. Även sidornas utseende gör att Blogger vinner just denna duellen. Jämför inläggssidorna här nedan till exempel, och Bloggers märkbart "renare" utseende:

InläggB

inläggW

En fördel med Wordpress är dock att här finns lite fler funktioner inbyggda i själva verktyget. Du kan få samma funktioner i Blogger men det innebär ofta att du måste ta hjälp av en tredje part. Detta behöver inte vara krångligt, men det kan vara det. Wordpress erbjuder till exempel: statistik och meddelande via email till den läsare som önskar det när du postar nya inlägg. Just den sistnämnda funktionen kan vara användbar i undervisningssammanhang. Hos Blogger kan du ordna samma funktioner genom att ta hjälp av SiteMeter (för statistik) och FeedBurner (för email-prenumeration).

Wordpress erbjuder också möjlighet att ladda upp word-dokument (och en del andra filtyper) så att de sparas på ditt Wordpress-konto och visas som länkar i din blogg. På Blogger måste du spara dina dokument någon annanstans och länka till dem från din blogg. Återigen måste en tredje part involveras. Detta var det största skälet till att jag testade Wordpress. Att lägga upp relevanta dokument till eleverna vill jag absolut kunna göra. Ofta krånglade dock denna funktionen på Wordpress och när jag insåg att jag kunde använda min publika mapp i Dropbox att länka till har jag helt återgått till Blogger. Videoklipp och foton kan man ladda upp på båda plattformarna.

För mig är bloggens utseende viktigt. Jag har full förståelse för att det inte behöver vara så för alla. Men en snygg, personlig blogg är roligare att använda är min erfarenhet. Om man ser till ett vidgat textbegrepp ger utseendet också det första intrycket av ett innehåll och lockar, eller avskräcker, från vidare läsning. Om man med sin blogg vill nå utanför klassrummet (vilket inte alltid är fallet) tycker jag absolut man ska överväga att engagera eleverna i den estetiska utformningen och diskutera vilka signaler man sänder genom den.

I Blogger har man tillgång till 16 rätt tråkiga mallar, men även den nya Template Designer som man kan använda om man loggar in på Blogger in Draft (Bloggers verkstad där de testar nya saker) som erbjuder många och attraktiva möjligheter. Dessutom har du i Blogger möjlighet att importera mallar utifrån (prova BTemplates eller Betatemplates) och då öppnar sig helt plötsligt oändliga möjligheter! I Wordpress har du tillgång till ungefär 70 mallar från start, men där finns inte många höjdare, och vill du kunna importera mallar genom att ändra koden måste du betala en avgift. Och det vill man ju inte.

Jag föredrar helt klart Blogger i undervisningssammanhang, men det här är naturligtvis lite av en smaksak. Därför är mina två bästa tips dessa: tänk igenom vad det är du ska använda bloggen till och vilka funktioner du behöver. Försök tänka framåt, så det inte dyker upp behov efetr halva resan som din plattform son inte stödjer. Mitt andra tips är helt enkelt att testa verktygen om du står i valet och kvalet. Skapa en testblogg där du kan experimentera i godan ro utan att någon behöver titta på det. Då märker du rätt snart vad du trivs med.

Det kan ju också vara så att man vill ha ett socialt sammanhang när man bloggar. Då finns svenska Skolbloggen som är ett bloggnätverk för pedagoger och elever. Här har du möjlighet att knyta kontakt med andra samt att få viss support. Skolbloggen bygger på Wordpress, så det är deras verktyg man använder.Vad gäller bloggplattformar där man kan skriva "mattespråk" i inläggen är det tyvärr så att varken Blogger eller Wordpress har stöd för detta. En kollega håller på att prova något som heter SciencePad. Kommentera gärna om ni känner till något alternativ!

Nu är det här mastodontinlägget över. Tack till dig som tog dig igenom hela!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...