torsdag 2 september 2010

Färdig lektion i engelska om Charlie Chaplin!

I engelska B fick jag i veckan en snilleblixt. Jag bad eleverna välja texter av olika slag - två var - som jag sedan skulle göra lektioner av. Begreppet text användes i sin vidaste bemärkelse och kunde innebära sångtexter, noveller, romanutdrag, YouTube-klipp, podcaster, dikter, artiklar osv. Eleverna fick ett urval länkar som en hjälp i sökarbetet. Länkarna hittar du i inlägget "Länkar till ställen med intressant material". de fick också en del språkliga ramar som du kan läsa här!

Från Wikimedia Commons
Idag fick eleverna berätta kort muntligt inför klassen vilka texter de valt och varför. Det blev en riktigt intressant samling material att arbeta med och i eftermiddags tog jag en rakt ur högen och har därför förberett en lektion om Charlie Chaplin baserat på hans tal från filmen The Great Dictator (som jag aldrig hört talas om innan idag). Lektionen innehåller listening i och med att man lyssnar på det ungefär fem minuter långa klippet. Till klippet finns talmanus samt uppgifter som går ut på att både diskutera, slå upp ord, och visa hörförståelse, samt bidra med kommentar till videoklippets diskussion. Jag beräknar att allt kan ta 1-2 lektioner beroende på hur man lägger upp det. Här går du till The Charlie Chaplin lesson!

2 kommentarer:

  1. Herregud, Diktatorn är ju världens bästa film! Grattis!
    Tack för att du så generöst delar med dig av ditt material! Jag ska genast se om jag kan sno något! ;-)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...