onsdag 8 december 2010

Google-koden gillas! Precis som Google.

För ett tag sedan läste jag Googled av Ken Auletta och imponerades av Googles värld. Jag kan dock inte minnas att jag blev orolig på något sätt - blev jag det har jag i alla fall snabbt glömt bort det. Nu spände jag även ögonen i Andreas Ekströms Google-koden för att se om den kunde tillföra något nytt. Och det kunde den.

Google-koden är framförallt en härlig läsupplevelse. Avkryddningar har påverkats när jag med näsan i boken och sleven i grytan, rört runt lite slött, medan sambon slängt misstänksamma blickar ut i köket för att se om jag sköter min någorlunda nytillkomna matlagningsuppgift. Ekström har, till skillnad från Auletta, inte lyckats få intervjuer med genierna själv, Page och Brin, men han har träffat många andra intressanta personer, både i Sverige och USA, och inom och utanför Google, som tillför spännande perspektiv på den digitala mastodonten.

Ekström själv använder Google friskt och är, om inte ett fan, så en aktiv användare av tjänsterna. Han lyckas dock få mig att reflektera över hur mycket information jag faktiskt lägger i deras händer och vad den skulle kunna användas till - både i positiv och negativ bemärkelse. Ett par kalla kårar av konspirationsskräck löper nerför ryggraden. En bra julklapp till alla som bara är det minsta nyfikna på webben och livet där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...