lördag 2 april 2011

Webbprofiler fick ansikten på TeachMeet Syd 2011

Jag har varit med om mitt första TeachMeet, en synnerligen inspirerande och dynamisk tillställning. Här lottas talarna fram, och man har två eller sju minuter på sig (efter önskemål). Tiden räknas ner och när den är ute sänker sig obönhörligen en symbolisk ridå, denna gång i form av igelkottar som kommer farande. Endast en talare råkade ut för denna behandling!

På de tre skärmarna syns från vänster: talarens presentation, tidräknaren och den enarmade banditen som lottar fram talare, och längst till höger chattforum för åskådarna i lokalen såväl som för de som följer TeachMeetet via direktsändningen på webben.


Något som blev en positiv överraskning för mig var att många av de intressanta IKT-bloggare jag hittat sedan jag började arbeta med webben i undervisningen, idag fick ansikten. Jag tänkte därför berätta kort om en del av dem.

Skolväskans kung finns nu på ny adress!


Först ut blir Joachim Thornström, evenemangets underhållande toastmaster skulle man kunna kalla honom. Det låter roligare än moderator. Han är mannen bakom Skolväskans blogg där han diskuterat IKT i skolvärlden sedan 2008. Han bloggar dock sedan snart ett halvår på sin nya sajt Thornström.se. Följ honom där eller på Twitter @joachimth

Jasså, är det han! Vem? Den fundrande IKT-pedagogen!


När Jonas Hällebrand visade sin blogglogga i slutet av sin presentation upplevde jag en kort sekund samma känsla som när jag såg Bob Geldof på BETT-mässan i januari. Igenkänning! Dessutom var det långt mer inspirerande and lyssna på Jonas berätta om Finboken och Thales teorem än att stå och gapa och stirra på Bob. Det går till och med att hyra in Jonas, och han lär inte vara lika dyr som LiveAidaren!

Malin Hansson, aka. Mattemalin!


Malin Hansson höll en proffsig presentation om Google Apps fröjder och förträffligheter. Enligt rykten kommer hon eventuellt snart till Malmö för att inspirera fler lärare. Håll ögonen öppna och missa henne inte. Kan ni inte hålla er så besök hennes sida, Mattemalin, för att botanisera och låta er inspireras! Dessutom ska hon komma igång på Twitter också. Där finns hon @mattemalin .

Malmös egen: Mattemagnus!


Det blir en inspirationsbonanza för mattelärarna det här. Magnus Dahlström från Mediegymnasiet här i Malmö inspirerade med tjusig Prezi och animerade matteuppgifter. Matte kanske inte är så farligt ändå. Titta in på Magnus blogg och plocka med dig några godbitar därifrån. Innehållet är licensierat enligt CC BY-SA. Magnus finns också på Twitter @mattemagnus.

Dessutom....

....dök Staffan Hessel från mitt Yammer-flöde upp med en föreläsning om hur den digitala tekniken belastar mijlön, och fick oss alla att bliga skamfyllt på våra iPhones, iPads, Maccar och, ja ni vet den där andra, mindre hippa datorypen som finns. Jag kommer i fortsättningen att vara mycket uppmärksam mot allt Staffan jämrar sig om på Yammer. Och, som om jag inte var tillräckligt starstruck, såg jag Öpedagogen dyka upp i chattflödet på skärmen och dessutom visade det sig att Åsa med Ugglebloggen fanns i publiken! OMG!!!

Nästa gång tänker jag anmäla mig till TeachEaten så att jag får möjlighet att frottera mig med alla dessa inspirerande pedagoger!

PS. Senare i veckan ska jag försöka hinna med att berätta om ännu fler som höll fantastiska presentationer på TeachMeet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...